Ga naar hoofdinhoud
Op deze website vind je praktische tips waarmee je als consument jouw bewustzijn omtrent een evenwichtige(re) levensstijl kunt vergroten.
Ontdek nu praktische tips
Op deze website vind je praktische tips waarmee je als consument jouw bewustzijn omtrent een evenwichtige(re) levensstijl kunt vergroten.
Ontdek nu praktische tips
Op deze website vind je praktische tips waarmee je als consument jouw bewustzijn omtrent een evenwichtige(re) levensstijl kunt vergroten.
Ontdek nu praktische tips

Geniet
gerust...

We hebben in Nederland een lange ambachtelijke traditie op het gebied van zoete lekkernijen (snacks). Als het gaat om koek, snoep, chocolade en tussendoortjes kun je in Nederland uit een zeer ruim aanbod kiezen. Die keuzevrijheid is eveneens een prachtige traditie die toelaat dat je juist die lekkernij kan kiezen waar je op dat moment zin in hebt. We hebben meestal mooie herinneringen aan de momenten waarop we een lekkernij nuttigen.

Het is voor velen een klein genietmomentje dat je vaak samen met dierbaren deelt. Ook volgens de wetenschap maakt samen eten gelukkiger, het helpt ons namelijk bij onze sociale binding, zoals vriendschappen en familiebanden, en bevordert daarmee ons welzijn. Aldus professor in de psychologie Robin Dunbar van de Universiteit van Oxford.

Maar wel
bewust

Bij lekkernijen gaat het – net als met veel andere zaken in het leven – om het vinden van de juiste balans en variatie. Af en toe jezelf trakteren moet kunnen, maar je overeten is natuurlijk nooit goed. Niet te veel en niet te vaak is een meer evenwichtige keuze.

Als industrie helpen we hierbij door bijvoorbeeld portiegroottes te verkleinen en informatie op verpakkingen duidelijker te maken.

Samen komen we verder. Producenten zien voor zichzelf een verantwoordelijkheid.
En gelukkig kun je als consument ook zelf actie ondernemen en keuzes maken die passen bij een evenwichtige levensstijl.

Want net zoals met veel andere producten kan overmatige inname in combinatie met te weinig bewegen leiden tot overgewicht en zelfs zwaar overgewicht (obesitas), wat gezondheidsrisico’s verhoogt.

Maar wat is dan eigenlijk een normale hoeveelheid, waaraan kun je die herkennen? En wat staat er aan noodzakelijke beweging (calorieverbruik) tegenover?

Stel
jouw vraag

Heb je vragen naar aanleiding van deze website of de campagne? Neem dan contact op middels onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan